Kurumsal İletişim Koordinatörlüğü

Bilgi Edinme Hakkı Kanun Yön.

* Birinci Bölüm
Amaç, Kapsam ve Tanımlar

- Amaç
Madde 1- Bu YönetmeliÄŸin amacı, gerçek ve tüzel kiÅŸilerin bilgi edinme hakkını kullanmalarına iliÅŸkin 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununun uygulanmasına dair esas ve usulleri düzenlemektir.

 

- Kapsam
Madde 2- Bu Yönetmelik; merkezi idare kapsamındaki kamu idareleri ile bunların baÄŸlı, ilgili veya iliÅŸkili kuruluÅŸlarının, köyler hariç olmak üzere mahalli idareler ve bunların baÄŸlı ve ilgili kuruluÅŸları ile birlik veya ÅŸirketlerinin, T.C. Merkez Bankası, İMKB ve üniversiteler de dahil olmak üzere kamu tüzel kiÅŸiliÄŸini haiz olarak enstitü, teÅŸebbüs, teÅŸekkül, fon ve sair adlarla kurulmuÅŸ olan bütün kamu kurum ve kuruluÅŸlarının ve kamu kurumu niteliÄŸindeki meslek kuruluÅŸlarının faaliyetlerinde uygulanır.

 

- Hukuki dayanak
Madde 3-
Bu Yönetmelik, 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununun 31 inci maddesi uyarınca hazırlanmıştır.

 

- Tanımlar
Madde 4- Bu Yönetmelikte geçen;

a) Kurum ve kuruluÅŸ: 2 nci maddede geçen ve kapsama dahil olan bilgi edinme baÅŸvurusu yapılacak tüm makam ve mercileri,

b) BaÅŸvuru sahibi: 4982 sayılı Kanun ve bu Yönetmelik kapsamında bilgi edinme hakkını kullanarak kurum ve kuruluÅŸlara baÅŸvuran gerçek ve tüzel kiÅŸileri,

c) Bilgi: Kurum ve kuruluÅŸların kayıtlarında yer alan 4982 sayılı Kanun kapsamındaki her türlü veriyi,

d) Belge: Kurum ve kuruluÅŸların sahip oldukları 4982 sayılı Kanun kapsamındaki yazılı, basılı veya çoÄŸaltılmış dosya, evrak, kitap, dergi, broÅŸür, etüt, mektup, program, talimat, kroki, plan, film, fotoÄŸraf, teyp ve video kaseti, harita, elektronik ortamda kaydedilen her türlü bilgi, haber ve veri taşıyıcılarını,

e) Bilgi veya belgeye eriÅŸim: İstenen bilgi veya belgenin niteliÄŸine göre, kurum ve kuruluÅŸlarca, baÅŸvuru sahibine söz konusu bilgi veya belgenin bir kopyasının verilmesini, kopya verilmesinin mümkün olmadığı hallerde, baÅŸvuru sahibinin bilgi veya belgenin aslını inceleyerek not almasına veya içeriÄŸini görmesine veya iÅŸitmesine izin verilmesini,

f) Kurul: Bilgi Edinme DeÄŸerlendirme Kurulunu,

g) Kanun: 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununu,

ifade eder.

 
     
* İkinci Bölüm
Bilgi Edinme Hakkı, Bilgi Verme YükümlülüÄŸü ve
Bilgi Verme Usulü

- Bilgi edinme hakkı
Madde 5- Herkes, Kanun ve bu Yönetmelikte belirlenen esas ve usuller çerçevesinde bilgi edinme hakkına sahiptir.

 

Türkiye'de ikamet eden yabancılar ile Türkiye'de faaliyette bulunan yabancı tüzel kiÅŸiler, isteyecekleri bilgi kendileriyle veya faaliyet alanlarıyla ilgili olmak kaydıyla ve karşılıklılık ilkesi çerçevesinde, Kanun ve bu Yönetmelik hükümlerinden yararlanırlar. Bu kapsamdaki baÅŸvurular Türkçe olarak yapılır. Karşılıklılık ilkesi kapsamında bulunan ülkeler DışiÅŸleri Bakanlığınca Resmi Gazetede ilan edilir.

 

Türkiye'nin taraf olduÄŸu uluslararası sözleÅŸmelerden doÄŸan hak ve yükümlülükleri saklıdır.

 

- Bilgi verme yükümlülüÄŸü kapsamında alınacak tedbirler

Madde 6- Kurum ve kuruluÅŸlar, Kanunda yer alan istisnalar dışındaki her türlü bilgi veya belgeyi, Kanunda ve bu Yönetmelikte belirlenen esas ve usullere göre baÅŸvuranların yararlanmasına sunmak ve bilgi edinme baÅŸvurularını etkin, süratli ve doÄŸru sonuçlandırmak üzere gerekli idari ve teknik tedbirleri almakla yükümlüdür.

 

Kurum ve kuruluÅŸlar, ellerinde mevcut olan ve bilgi edinme baÅŸvurusuna konu olabilecek bütün bilgi veya belgeleri, bilgi edinme hakkının kullanımını kolaylaÅŸtıracak ÅŸekilde tasnif ederler. Bu amaçla kurum ve kuruluÅŸların belge kayıt, dosyalama ve arÅŸiv düzeniyle ilgili gerekli idari ve teknik tedbirler alınır.

 

Bilgi edinme hakkının etkin olarak kullanılabilmesi ve bilgi edinme baÅŸvurularından kaynaklanan iÅŸ yükünün en aza indirilebilmesi amacıyla kurum ve kuruluÅŸlar;

 

a) Görev ve hizmet alanlarına giren konulardaki bilgi veya belgelerin konularını ve bunların hangi birimde mevcut olduÄŸunu ihtiva eden kurum dosya planlarını,

b) Görev ve hizmet alanlarına giren konulardaki temel nitelikli karar ve iÅŸlemlerini, mal ve hizmet alımlarını, satımlarını, projelerini ve yıllık faaliyet raporlarını,

c) Görev ve hizmet alanlarına giren konulardaki kanun, tüzük, yönetmelik, Bakanlar Kurulu kararı veya diÄŸer düzenleyici iÅŸlemlerin neler olduÄŸunu, yayımlanmışsa hangi tarihli ve sayılı Resmi Gazetede yayımlandığını, görev ve hizmet alanlarıyla ilgili mevzuatın deÄŸiÅŸiklikleri iÅŸlenmiÅŸ halini,

bilgi iletiÅŸim teknolojilerini kullanmak suretiyle kamuoyunun bilgisine sunarlar.

 

KesinleÅŸen faaliyet ve denetim raporları uygun vasıtalarla kamuoyunun incelemesine açık hale getirilir.

 

Kurum ve kuruluÅŸlar, Kanun ve bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, bilgi edinme hakkının etkin olarak kullanılabilmesi ve bilgi edinme baÅŸvurularından kaynaklanan iÅŸ yükünün en aza indirilebilmesi amacıyla kurumsal internet sayfalarını bu madde hükümlerine göre yeniden ÅŸekillendirir. Bu Yönetmelik kapsamındaki kurum ve kuruluÅŸlar, bu bilgileri tek tek birimler bazında, aynı kurumsal internet sayfası üzerinden; zorunlu hallerde kurumsal internet sayfasından link verilmek suretiyle birime ait internet sayfası üzerinden kamuoyunun bilgisine sunarlar.

 

Kurum ve kuruluÅŸlar, görev ve hizmet alanlarına giren konulardaki bilgi veya belgelerin konularını ve bunların hangi birimde mevcut olduÄŸunu ihtiva eden kurum dosya planlarını, konuyla ilgili mevzuatta belirlenmiÅŸ ilkelere uygun olarak düzenlerler. Kurum dosya planları, kurum ve kuruluÅŸların basın ve halkla iliÅŸkilerle görevli birimlerinde oluÅŸturulacak bilgi edinme birimlerinde bulundurulur ve bunlardan yeterli sayıda nüsha baÅŸvuru sahiplerinin istifadesine sunulur. Kurum dosya planlarının bir örneÄŸi de kurum ve kuruluÅŸların kurumsal internet sayfalarından kamuoyunun bilgisine sunulur.

 

Bilgi edinme hakkının, elektronik ortamda kullanımını kolaylaÅŸtırmak maksadıyla, EK-1 ve EK-2’de yer alan baÅŸvuru formları ile kurum ve kuruluÅŸların bilgi edinme birimlerinin elektronik posta yoluyla baÅŸvuru kabul edecek elektronik posta adresleri, kurum ve kuruluÅŸların internet sayfalarında yayımlanır. Bu baÅŸvuru formları ayrıca, baÅŸvuru sahiplerinin istifadesi amacıyla bilgi edinme birimlerinde sürekli bulundurulur.


- İhtiyari olarak yayımlanabilecek bilgi veya belgeler
Madde 7- Kurum ve kuruluÅŸlar, bilgi edinme hakkının etkin olarak kullanılabilmesi ve bilgi edinme baÅŸvurularından kaynaklanan iÅŸ yükünün en aza indirilebilmesi amacıyla, aÅŸağıdaki türden bilgi veya belgeleri internet sayfaları üzerinden kamuoyunun bilgisine sunabilirler:

 

a) TeÅŸkilat yapısı, görevler, bütçe, gelir ve giderler hakkındaki bilgi veya belgeler,

b) Personel sayısı ve statüleri hakkındaki bilgiler,

c) Verilen hizmetlere iliÅŸkin bilgiler,

d) Karar alma, hizmet sunma ve politika oluÅŸturma yöntemlerine iliÅŸkin bilgiler,

e) Kamuyu etkileyen kararlar ve gerekçeleri, politikalar, bunlar hakkında idare tarafından yapılan deÄŸerlendirmeler ve bu kararların alınmasına dayanak teÅŸkil eden temel bilgiler ve veriler,

f) Kayıt, dosyalama ve arÅŸiv düzeninin tanıtımına iliÅŸkin bilgiler,

g) Åžikayet ve baÅŸvuruların yapılma usulü ve verileceÄŸi merci veya yetkili kiÅŸi hakkında bilgiler,

h) İstatistiki veriler, araştırma raporları, makaleler ve diğer belgeler.

 

- Bilgi edinme birimlerinin oluşturulması
Madde 8-
Kurum ve kuruluÅŸların basın ve halkla iliÅŸkilerle görevli birimlerinde, bilgi edinme hakkının etkin olarak kullanılabilmesi ve bilgi veya belgelere eriÅŸimin zamanında saÄŸlanabilmesi amacıyla bilgi edinme birimleri oluÅŸturulur.

 

Bünyesinde basın ve halkla iliÅŸkilerle görevli birimi veya bu birime benzer görevler ifa eden birim bulunmayan kurum ve kuruluÅŸlar, bilgi edinme hakkının etkin olarak kullanılabilmesi ve bilgi veya belgelere eriÅŸimin zamanında saÄŸlanabilmesi amacıyla, kurum ve kuruluÅŸ içindeki bir birim bünyesinde bilgi edinme birimleri oluÅŸtururlar veya doÄŸrudan kurum yöneticisine baÄŸlı bilgi edinme yetkilisi görevlendirirler.

 

Bilgi edinme birimlerinde, yeterli sayıda personel görevlendirilir. Bu birimlerin, bilgi edinme baÅŸvurusu yapılabilmesini kolaylaÅŸtıracak fiziki mekana ve teknik donanıma sahip olması esastır.

 

Bu birimlerde görevli personel, bilgi edinme hakkını kullanacak kiÅŸilerin istekleri halinde, baÅŸvurunun nasıl yapılacağı, talep edilen bilgi veya belgenin kurum ve kuruluÅŸun hangi biriminde bulunabileceÄŸi ve baÅŸvuru sonrasındaki iÅŸlemler konusunda bilgi verir, açıklama yapar, gerekli yardımı saÄŸlar ve bilgi edinme baÅŸvurularıyla ilgili iÅŸlemleri yapar.

 

Bilgi edinme baÅŸvurusunda bulunan kiÅŸilerin, kurum ve kuruluÅŸların ellerinde hangi konularda ve ne türden bilgi veya belgeler bulunduÄŸu konusunda bilgilenmelerini saÄŸlamak amacıyla, 6 ncı madde uyarınca kurum ve kuruluÅŸlarca hazırlanacak kurum dosya planları, bilgi edinme birimlerinde bulundurulur ve bunlardan yeterli sayıda nüsha baÅŸvuru sahiplerinin istifadesine sunulur.

 

Kurum ve kuruluÅŸların teÅŸkilat yapısına, görev ve hizmet alanlarına iliÅŸkin bilgiler, tanıtma veya eÄŸitim amaçlı broÅŸürler ve yayınlar, yıllık faaliyet raporları ile bütçe ve harcamalarına iliÅŸkin raporlar bilgi edinme birimlerinde bulundurulabilir. KiÅŸiler bu tür tanıtıcı yayınlardan istifade edebilir.

 
     
* Üçüncü Bölüm

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Bilgi Edinme BaÅŸvurusu


- BaÅŸvuru usulü
Madde 9- Gerçek kiÅŸiler tarafından yapılacak bilgi edinme baÅŸvurusu; baÅŸvuru sahibinin adı ve soyadı, imzası, oturma yeri veya iÅŸ adresini içeren dilekçeyle, istenen bilgi veya belgenin bulunduÄŸu kurum ve kuruluÅŸa yapılır.


Tüzel kiÅŸiler tarafından yapılacak bilgi edinme baÅŸvurusu; tüzel kiÅŸinin unvanı ve adresi ile yetkili kiÅŸinin imzasını ve yetki belgesini içeren dilekçeyle, istenen bilgi veya belgenin bulunduÄŸu kurum ve kuruluÅŸa yapılır.


Dilekçede, istenen bilgi veya belgeler açık ve ayrıntılı olarak belirtilir. Bilgi veya belgeye eriÅŸimin kısa sürede saÄŸlanabilmesi amacıyla, istenen bilgi veya belgenin konusu, varsa tarihi, sayısı ve kurum veya kuruluÅŸun hangi biriminden istendiÄŸi ve ihtiyaç duyulan diÄŸer hususlar dilekçede belirtilir.


Merkezi idarenin taÅŸra teÅŸkilatında bulunan bilgi veya belgelere iliÅŸkin baÅŸvurular, valilik veya kaymakamlığa baÄŸlı olarak faaliyette bulunan bilgi edinme yetkililerine veya taÅŸra teÅŸkilatında bulunan ilgili birimlere yapılır. İl ve ilçelerde bulunan birimler arasındaki koordinasyon ve bu iÅŸlemlere iliÅŸkin raporların hazırlanması, valilik ve kaymakamlıklardaki bilgi edinme birimlerince saÄŸlanır. Valilik ve kaymakamlıklarda bulunan bilgi edinme birimleri, merkez teÅŸkilatını ilgilendiren konularda kendilerine yapılan baÅŸvuruları ilgili idareye gönderir ve durumu baÅŸvurana bildirir.


Başka bir kanun uyarınca yapıldığı belirtilmeyen başvurular, Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında yapılmış sayılır.


BaÅŸvuru dilekçelerinin veya baÅŸvuru formlarının, daktiloyla doldurulması veya bilgisayar çıktısı olması ÅŸartı aranmaz. Ancak baÅŸvuru dilekçeleri veya formları okunaklı ve anlaşılır bir ÅŸekilde yazılır veya doldurulur.


Başvurunun kurum ve kuruluşa ulaştığı tarih başvuru tarihidir.


BaÅŸvuru dilekçeleri posta yoluyla da kurum ve kuruluÅŸlara gönderilebilir.


BaÅŸvuru üzerine istenen bilgi veya belgeye eriÅŸimin kısa sürede saÄŸlanabilmesi ve bilgi edinme taleplerinin kolaylıkla iÅŸleme konulabilmesi amacıyla, baÅŸvuru sahipleri bilgi edinme baÅŸvurusuna dair dilekçelerini verirken, gerçek kiÅŸiler için EK-1’de, tüzel kiÅŸiler için EK-2’de yer alan formlardan isterlerse yararlanabilirler. Ancak, elektronik posta ve faks yoluyla baÅŸvuru yapacak gerçek ve tüzel kiÅŸilerin EK-1 ve EK-2’de yer alan formları doldurmaları zorunludur.


- Elektronik ortamda veya diÄŸer iletiÅŸim araçlarıyla yapılacak baÅŸvurular
Madde 10- Bilgi edinme baÅŸvurusu, kiÅŸinin kimliÄŸinin ve imzasının veya yazının kimden neÅŸet ettiÄŸinin tespitine yarayacak baÅŸka bilgilerin yasal olarak belirlenebilir olması kaydıyla elektronik ortamda veya diÄŸer iletiÅŸim araçlarıyla da yapılabilir.


Gerçek kiÅŸiler tarafından elektronik posta yoluyla yapılacak baÅŸvurular, baÅŸvuru sahibinin adı ve soyadı, oturma yeri veya iÅŸ adresine ilave olarak kimlik doÄŸrulama amacıyla kullanılacak T.C. kimlik numarası belirtilmek suretiyle, istenen bilgi veya belgenin bulunduÄŸu kurum ve kuruluÅŸun bilgi edinme biriminin elektronik posta adresine EK-1’de yer alan form doldurulmak suretiyle yapılır.


Tüzel kiÅŸiler tarafından elektronik posta yoluyla yapılacak baÅŸvurular, tüzel kiÅŸinin unvanı ve adresi ile yetkili kiÅŸinin T.C. kimlik numarası belirtilmek suretiyle ve yetki belgesiyle birlikte, istenen bilgi veya belgenin bulunduÄŸu kurum ve kuruluÅŸun bilgi edinme biriminin elektronik posta adresine EK-2’de yer alan form doldurulmak suretiyle yapılır. Yetki belgesi uygun elektronik araçlarla elektronik ortama aktarılarak gönderilir.


Gerçek veya tüzel kiÅŸiler tarafından, 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu gereÄŸince elektronik imza kullanılarak gönderilen baÅŸvurularda, T.C. kimlik numarası aranmaz.


Elektronik posta yoluyla yapılacak başvurularda, başvuru formunun kurum veya kuruluşun bilgi edinme biriminin elektronik posta adresine ulaştığı tarih, başvuru tarihidir.


Elektronik posta yoluyla yapılacak baÅŸvurular için, kurum ve kuruluÅŸların bilgi edinme birimleri, bu amaçla kurumsal bir elektronik posta adresi oluÅŸturur ve internet sayfalarında yayımlar.


Kurum ve kuruluÅŸlar elektronik ortamda yapılan baÅŸvuruya elektronik ortamda cevap verebileceÄŸi gibi, istenen bilgi veya belgenin niteliÄŸine göre yazıyla da cevap verebilir. İstenen bilgi veya belgenin bu yollarla verilmesinin mümkün olmadığı hallerde, söz konusu bilgi veya belgenin yerinde incelenebilmesi, not alınabilmesi, dinlenebilmesi, görülebilmesi veya izlenebilmesi imkanı saÄŸlanır.


BaÅŸvuru dilekçeleri faks yoluyla da, kurum ve kuruluÅŸlara gönderilebilir. Ancak faks yoluyla yapılacak baÅŸvurularda ayrıca, gerçek kiÅŸiler ile tüzel kiÅŸiliÄŸi temsile yetkili kiÅŸilerin T.C. kimlik numaraları belirtilir. Faks yoluyla iletilen dilekçelerde, dilekçe sahibi kendisine faks yoluyla cevap verilmesini isterse, cevap verilecek faks numarasını dilekçesinde ayrıca belirtir. Kurum ve kuruluÅŸlar, faks yoluyla yapılan baÅŸvurulara, faks yoluyla veya elektronik ortamda cevap verebileceÄŸi gibi, istenen bilgi veya belgenin niteliÄŸine göre yazıyla da cevap verebilir. İstenen bilgi veya belgenin bu yollarla verilmesinin mümkün olmadığı hallerde, söz konusu bilgi veya belgenin yerinde incelenebilmesi, not alınabilmesi, dinlenebilmesi, görülebilmesi veya izlenebilmesi imkanı saÄŸlanır. Faks yoluyla gelen baÅŸvuru dilekçesinin kurum ve kuruluÅŸların bilgi edinme birimlerine ulaÅŸtığı tarih, baÅŸvuru tarihidir.

 

- Özürlüler tarafından yapılacak baÅŸvurular
Madde 11- BaÅŸvuruda bulunan kimsenin kimliÄŸini tespit etmeye yarayacak baÅŸka bilgi veya özel iÅŸaretlerin bulunması halinde, özürlüler bakımından bu bilgi veya özel iÅŸaretler imza yerine geçmek üzere kullanılır.


- İstenecek bilgi veya belgelerin niteliği

Madde 12- Bilgi edinme baÅŸvurusu, baÅŸvurulan kurum ve kuruluÅŸların ellerinde bulunan veya görevleri gereÄŸi bulunması gereken bilgi veya belgelere iliÅŸkin olmalıdır.


Kurum ve kuruluÅŸlar; ayrı veya özel bir çalışma, araÅŸtırma, inceleme ya da analiz neticesinde oluÅŸturulabilecek türden bir bilgi veya belge için yapılacak baÅŸvurular ile tekemmül etmemiÅŸ bir iÅŸleme iliÅŸkin bilgi veya belge için yapılacak baÅŸvurulara olumsuz cevap verebilirler.


Belli bir tarihte açıklanacağı, duyurulacağı önceden belirtilmiÅŸ olup, zamanından önce açıklanması halinde kamu yararını zedeleyecek veya kiÅŸisel menfaat temin etmek için kullanılabilecek bilgi veya belgeler, belirtilen tarihten önce açıklanamaz, eriÅŸimi saÄŸlanamaz.


- Yayımlanmış veya kamuya açıklanmış bilgi veya belgeler
Madde 13- Kurum ve kuruluÅŸlarca yayımlanmış veya kitap, broÅŸür, ilan ve benzeri yollarla kamuya açıklanmış bilgi veya belgeler, bilgi edinme baÅŸvurusuna konu olamaz.


Ancak birinci fıkrada belirtilen yollarla kamuoyuna açıklanmış veya kurum ve kuruluÅŸlarca elektronik ortamda yayımlanmış kamunun eriÅŸimine açık bilgi veya belgelerin ne ÅŸekilde, ne zaman ve nerede yayımlandığı veya açıklandığı baÅŸvurana bildirilir.


- BaÅŸvuruların kabulü, deÄŸerlendirilmesi ve iÅŸleme konulması
Madde 14- BaÅŸvuru dilekçeleri veya formları, kurum ve kuruluÅŸların bilgi edinme birimleri tarafından kabul edilir. Bilgi edinme birimleri, baÅŸvuru dilekçeleri veya formlarının 9 uncu maddede belirtilen ÅŸekilde verilip verilmediÄŸinin kontrolünü yaptıktan sonra bunların evrak kayıtlarını yaparak hazır bulunmaları koÅŸuluyla baÅŸvuru sahiplerine, baÅŸvurunun tarih ve sayısını gösteren bir makbuz verir.


Kurum ve kuruluÅŸların bilgi edinme birimleri dışındaki herhangi bir birimine ulaÅŸan baÅŸvuru dilekçeleri veya formlar, iÅŸleme konulmadan derhal bilgi edinme birimlerine gönderilir.


9 uncu maddede belirtilen unsurları içermeyen baÅŸvuru dilekçeleri veya formları ile 10 uncu maddede belirtilen unsurları içermeyen elektronik posta yoluyla gönderilmiÅŸ baÅŸvuru dilekçeleri veya formları iÅŸleme konulmaz ve durum baÅŸvuru sahibine bildirilir.


GerçeÄŸe aykırı beyanda bulunduÄŸu sonradan anlaşılan baÅŸvuru sahiplerinin dilekçeleri veya formları, bu durumun anlaşıldığı tarihte hiç baÅŸvuru yapılmamış sayılarak iÅŸleme konulmaz.


Elektronik posta yoluyla yapılan bilgi edinme baÅŸvurularında, baÅŸvuru sahibi gerçek veya tüzel kiÅŸilerin verdiÄŸi T.C. kimlik numarası, İçiÅŸleri Bakanlığı Nüfus ve VatandaÅŸlık İşleri Genel MüdürlüÄŸünün internet sayfasından, baÅŸvuru sahibi tarafından verilen ad ve soyadın doÄŸru olup olmadığının tespiti amacıyla gerektiÄŸinde sorgulanır. GerçeÄŸe aykırı ad ve soyadla yapılan baÅŸvurular iÅŸleme konulmaz.


BaÅŸvuru dilekçesi veya formu kaydedildikten sonra, en geç iki iÅŸ günü içinde kurum veya kuruluÅŸun ilgili birimlerine gönderilir. Bu yazıda; baÅŸvurunun hangi birim tarafından cevaplanacağı ve baÅŸvuru sahibine hangi tarihe kadar cevap verilmesi gerektiÄŸi belirtilir. Bu tür yazıların hızlı bir ÅŸekilde ilgili birimlere iletilmesi için gerekli yetki devri iÅŸlemleri ilgili mevzuata uygun olarak yapılır.


Elektronik posta yoluyla gelen baÅŸvurular ilgili birimlere, elektronik ortamda veya baÅŸvurunun bilgisayar çıktısı iletilmek suretiyle gönderilir. Ayrıca baÅŸvurunun hangi birim tarafından cevaplanacağı ve istenen bilgi veya belge hakkında baÅŸvuru sahibine hangi tarihe kadar cevap verilmesi gerektiÄŸi belirtilir.


Kurum ve kuruluÅŸlardaki bilgi edinme birimleri, Kanun ve bu Yönetmelikte belirlenen esas ve usullere göre kurum ve kuruluÅŸların ilgili diÄŸer birimleriyle koordinasyon içinde görev ifa ederler.


Elektronik ortamda veya yazılı olarak alınan baÅŸvuruların bilgi veya belge güvenliÄŸi, kurum ve kuruluÅŸlarda genel hükümlere göre saÄŸlanır.


- Başvuru sahiplerine yardım
Madde 15- Bilgi edinme birimlerinde görevli personel, bilgi edinme baÅŸvurusunda bulunan kiÅŸilere yol göstermekle ve Kanun kapsamında sahip oldukları hakları kullanabilmeleri için yardımcı olmakla yükümlüdür. Görevli personel bu amaçla, dilekçe veya formlardaki ÅŸekil noksanlıklarını baÅŸvuru sahiplerine baÅŸvuru anında belirtir ve bunların nasıl giderileceÄŸi konusunda yol gösterir.


- İstenen bilgi veya belgelerin belirsizliği
Madde 16- BaÅŸvuru dilekçesi veya formuyla istenen bilgi veya belgeler, yeterince açık ve anlaşılır deÄŸilse, kurum ve kuruluÅŸlar baÅŸvurunun hangi nedenlerle yeterince açık ve anlaşılır olmadığını baÅŸvuru sahibine bildirebilir ve ek bilgiler sunmasını isteyebilir.


Bu takdirde 20 nci maddedeki on beÅŸ günlük süre, belirtilen noksanlıkların tam olarak giderildiÄŸi tarihten itibaren baÅŸlar.


- BaÅŸvuru dilekçelerinin diÄŸer kurum ve kuruluÅŸlara yönlendirilmesi
Madde 17- İstenen bilgi veya belge, baÅŸvurulan kurum ve kuruluÅŸtan baÅŸka bir yerde bulunuyorsa, baÅŸvuru dilekçesi veya formu bu kurum ve kuruluÅŸun bilgi edinme birimine gönderilir ve durum ilgiliye bildirilir.


Bu ÅŸekilde yönlendirilen baÅŸvurunun bilgi veya belgenin bulunduÄŸu kurum ve kuruluÅŸça alındığı tarihte baÅŸvuru yapılmış sayılır. Sürelerin baÅŸlangıcında önceki baÅŸvuru dikkate alınmaz.


Kendisine bilgi edinme baÅŸvurusunda bulunulan kurum ve kuruluÅŸ, talep edilen bilgi veya belge kendisinde bulunmakla birlikte, istenen bilgi veya belgenin baÅŸka bir veya birden fazla kurum ve kuruluÅŸtan neÅŸet ettiÄŸini veya görev alanına girdiÄŸini tespit ederse, bilgi veya belgeye eriÅŸimi saÄŸlamadan önce, söz konusu kurum ve kuruluÅŸlardan görüÅŸ alabilir. Bu takdirde bilgi veya belgeye eriÅŸim otuz iÅŸ günü içinde saÄŸlanır. Bu durumda, sürenin uzatılması ve gerekçesi baÅŸvuru sahibine on beÅŸ iÅŸ günlük sürenin bitiminden önce bildirilir.


GörüÅŸ sorulan kurum ve kuruluÅŸa, görüÅŸ bildirmesi için beÅŸ iÅŸ gününden az süre verilemez. GörüÅŸ sorulan kurum ve kuruluÅŸ yetkilileri, ilgiliye süresinde cevap verilmesi konusunda, kendisine baÅŸvuru yapılan kurum ve kuruluÅŸ yetkilileriyle aynı sorumluluÄŸu paylaşır.


BaÅŸvuru içeriÄŸinin birden fazla kurum ve kuruluÅŸu ilgilendirmesi durumunda, kendisine baÅŸvuru yapılan kurum ve kuruluÅŸ, diÄŸer kurum ve kuruluÅŸlardan istenen bilgi veya belgenin kendisinde bulunmayan kısmıyla ilgili olarak ilgili kurum ve kuruluÅŸlardan bilgi veya belge talebinde bulunabilir. Bu takdirde bilgi veya belgeye eriÅŸim otuz iÅŸ günü içinde saÄŸlanır. Bu durumda, sürenin uzatılması ve bunun gerekçesi baÅŸvuru sahibine on beÅŸ iÅŸ günlük sürenin bitiminden önce bildirilir.

 

 
     

 

* Dördüncü Bölüm

Başvuruların cevaplandırılması
Madde 18-
Bilgi edinme birimlerince iletilen başvurular, kurum ve kuruluşların ilgili birimlerince cevaplandırılır.

BaÅŸvuruya cevap verecek birimin, istenen bilgi veya belgeyi kurum ve kuruluÅŸ içindeki baÅŸka bir birimden saÄŸlaması, baÅŸvuru ile ilgili olarak bir baÅŸka kurum ve kuruluÅŸun görüÅŸüne ihtiyaç duyulması veya baÅŸvuru içeriÄŸinin birden fazla kurum ve kuruluÅŸu ilgilendirmesi durumunda, 17 nci madde hükmü uygulanır.

 

Kurum ve kuruluÅŸlar, bilgi edinme baÅŸvurularıyla ilgili cevaplarını yazılı olarak veya elektronik ortamda baÅŸvuru sahibine bildirirler. Ancak, baÅŸvuru sahibine elektronik posta yoluyla verilecek cevaplar, kurum ve kuruluÅŸların bilgi edinme birimleri aracılığıyla gönderilir. Bu kapsamdaki bir baÅŸvuruya hazırlanan cevap, ilgili birim tarafından bilgi edinme birimlerine yazılı olarak veya elektronik ortamda gönderilir.

 

BaÅŸvurunun cevaplandığı tarih, kurum veya kuruluÅŸun cevap yazısı üzerindeki tarihtir.

 

Bilgi edinme baÅŸvuruları hakkında gerekli inceleme ve araÅŸtırma, baÅŸvuruya cevap verecek birim tarafından yapılır ve baÅŸvurular, 20 nci maddede belirtilen süreler içinde cevaplandırılır.

 

Bütün baÅŸvurular olumlu veya olumsuz olarak cevaplandırılırken, baÅŸvuru sahibine gönderilecek yazının bir sureti, yazının ekleri hariç olmak üzere ayrıca bilgi edinme birimlerine gönderilir.

 

BaÅŸvurunun reddedilmesi halinde bu kararın gerekçesi ve buna karşı yapılabilecek baÅŸvuru yolları ve süreleri belirtilir.

 

Kamu görevlilerinin ihmali veya kusurlu davranışları nedeniyle, Kanunda belirtilen süreler içinde baÅŸvurunun cevaplandırılmaması, kurum ve kuruluÅŸların cevap verme yükümlülüÄŸünü ortadan kaldırmaz.

 

Daha önce cevaplandığı halde aynı kiÅŸiler tarafından yapılan tekrar mahiyetindeki baÅŸvurular ile soyut ve genel nitelikteki baÅŸvurular iÅŸleme konulmaz ve durum baÅŸvuru sahibine bildirilir.

 

- Bilgi veya belgelere eriÅŸim usulü
Madde 19-
Kurum ve kuruluÅŸlardan belge istenmesi halinde, baÅŸvuru sahibine istenen belgenin onaylı bir kopyası verilir. Elektronik ortamdaki bilgi veya belgeler, elektronik posta, veri kopyalamaya yarayan diskler ve diÄŸer araçlarla verilebilir.

 

Bilgi veya belgenin niteliÄŸi gereÄŸi kopyasının verilmesinin mümkün olmadığı veya kopya çıkarılmasının aslına zarar vereceÄŸi hallerde, kurum ve kuruluÅŸlar baÅŸvuru sahibinin;

 

a) Yazılı veya basılı belgeler için, söz konusu belgenin aslını incelemesi ve not alabilmesini,

b) Ses kaydı şeklindeki bilgi veya belgelerde bunları dinleyebilmesini,

c) Görüntü kaydı ÅŸeklindeki bilgi veya belgelerde bunları izleyebilmesini,

saÄŸlarlar.

 

Bu amaçla, eriÅŸimin nasıl, ne zaman ve nerede saÄŸlanacağı ile gerekli görülen diÄŸer hususlar, baÅŸvuru sahibine eriÅŸim süresi içinde bildirilir. Bu ÅŸekilde eriÅŸim saÄŸlanırken, bilgi veya belgenin deÄŸiÅŸtirilmesi, imhası, çalınması veya diÄŸer riskler deÄŸerlendirilerek, baÅŸvuru sahibine en az bir görevli nezaret eder ve gerekli diÄŸer tedbirler alınır.

 

Bilgi veya belgenin yukarıda belirtilenlerden farklı bir ÅŸekilde elde edilmesi mümkün ise, belgeye zarar vermemek ÅŸartıyla eriÅŸim saÄŸlanır.


- Bilgi veya belgeye eriÅŸim süreleri
Madde 20-
Kurum ve kuruluÅŸlar, baÅŸvuru üzerine istenen bilgi veya belgeye eriÅŸimi on beÅŸ iÅŸ günü içinde saÄŸlarlar.

 

Ancak istenen bilgi veya belgenin, baÅŸvurulan kurum ve kuruluÅŸ içindeki baÅŸka bir birimden saÄŸlanması; baÅŸvuru ile ilgili olarak bir baÅŸka kurum ve kuruluÅŸun görüÅŸünün alınmasının gerekmesi veya baÅŸvuru içeriÄŸinin birden fazla kurum ve kuruluÅŸu ilgilendirmesi durumlarında bilgi veya belgeye eriÅŸim otuz iÅŸ günü içinde saÄŸlanır. Bu durumda, sürenin uzatılması ve bunun gerekçesi baÅŸvuru sahibine on beÅŸ iÅŸ günlük sürenin bitiminden önce bildirilir.


- Gizli bilgileri ayırarak bilgi veya belge verme
Madde 21-
İstenen bilgi veya belgelerde, gizlilik dereceli veya açıklanması yasaklanan bilgiler ile açıklanabilir nitelikte olanlar birlikte bulunuyor ve bunlar birbirlerinden ayrılabiliyorsa, söz konusu bilgi veya belge, gizlilik dereceli veya açıklanması yasaklanan bilgiler çıkarıldıktan sonra baÅŸvuranın bilgisine sunulur. Ayırma gerekçesi baÅŸvurana yazılı olarak bildirilir.

 

- BaÅŸvuru ücretleri
Madde 22-
DeÄŸiÅŸik 10/11/2005 - sayı :25989 "Kurum ve kuruluÅŸlar, elektronik posta yoluyla eriÅŸim saÄŸlananlar dahil, eriÅŸimine olanak saÄŸladıkları bilgi veya belgeler için baÅŸvuru sahibinden, bilgi veya belgelere eriÅŸimin gerektirdiÄŸi inceleme, araÅŸtırma, kopyalama, postalama ve diÄŸer maliyet unsurları ile orantılı ölçüde ücret tahsil edebilir. Kurum ve kuruluÅŸlarca uygulanacak bilgiye eriÅŸim ücret tarifesi Maliye Bakanlığınca belirlenir. Ancak eriÅŸimine olanak saÄŸlanan bilgi veya belgelerin ilk on sayfalarının kopyaları için, postalama maliyeti dahil herhangi bir ücret alınmaz."

 

Kurum ve kuruluÅŸlar eriÅŸimini saÄŸlayacakları bilgi veya belgelerin, eriÅŸim maliyeti tutarı ve ödemenin nereye yapılacağı hakkında baÅŸvuru sahibini, baÅŸvuru tarihinden itibaren on beÅŸ gün içinde bilgilendirir. Ancak, istenen bilgi veya belgenin, baÅŸvurulan kurum ve kuruluÅŸ içindeki baÅŸka bir birimden saÄŸlanması; baÅŸvuru ile ilgili olarak bir baÅŸka kurum ve kuruluÅŸun görüÅŸünün alınmasının gerekmesi veya baÅŸvuru içeriÄŸinin birden fazla kurum ve kuruluÅŸu ilgilendirmesi durumunda, kurum ve kuruluÅŸlar eriÅŸim maliyeti tutarı ve ödemenin nereye yapılacağı hakkında baÅŸvuru sahibini, baÅŸvuru tarihinden itibaren otuz gün içinde bilgilendirir.

 

Bilgi veya belgelere eriÅŸim için gereken maliyet tutarının kurum ve kuruluÅŸ tarafından baÅŸvuru sahibine bildirilmesiyle, on beÅŸ veya otuz iÅŸ günlük süreler kesilir. BaÅŸvuru sahibi, bildirimin yapıldığı tarihten itibaren on beÅŸ iÅŸ günü içinde ödemeyi gerçekleÅŸtirdiÄŸini gösteren belgeyi sunmadığı takdirde talebinden vazgeçmiÅŸ sayılır.

 

Kamu kurum ve kuruluÅŸlarının, eriÅŸimine olanak saÄŸladıkları bilgi veya belgeler için baÅŸvuru sahiplerinden talep edecekleri ücretler, ilgili kurum ve kuruluÅŸ bütçesine gelir olarak kaydedilmek üzere ilgili saymanlıklara veya bu saymanlıklar adına bankalar ve diÄŸer finans kurumları veya PTT ÅŸubelerinde açılan hesaplara yatırılır.

 

Kamu kurumu niteliÄŸindeki meslek kuruluÅŸlarının, eriÅŸimine olanak saÄŸladıkları bilgi veya belgeler için baÅŸvuru sahiplerinden talep edecekleri ücretler, ilgili meslek kuruluÅŸları adına açılan hesaba yatırılır.

 

- Kanunda istisna sayılan bilgi veya belgelere ilişkin talepler
Madde 23-
Kanunda bilgi edinme hakkının istisnaları olarak düzenlenen konularda yapılan bilgi edinme baÅŸvuruları reddedilir ve ret kararı baÅŸvuru sahibine gerekçeli olarak bildirilir.

 

- İtiraz usulü
Madde 24-
Bilgi edinme istemi Kanunun 16 ve 17 nci maddelerinde öngörülen sebeplerle reddedilen baÅŸvuru sahibi, yargı yoluna baÅŸvurmadan önce kararın tebliÄŸinden itibaren on beÅŸ gün içinde Bilgi Edinme DeÄŸerlendirme Kuruluna itiraz edebilir. İtiraz yazılı olarak yapılır. Kurul, bu konudaki kararını otuz iÅŸ günü içinde verir.

 

20 nci maddede belirtilen süreler içinde, kurum ve kuruluÅŸlar tarafından baÅŸvuru sahibine olumlu veya olumsuz herhangi bir cevap verilmemesi halinde baÅŸvuru, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 10 uncu maddesi uyarınca altmış günün geçmesiyle reddedilmiÅŸ sayılır.

 

İkinci fıkra gereÄŸince bilgi edinme istemi Kanunun 16 ve 17 nci maddelerinde öngörülen sebeplerle reddedilmiÅŸ sayılan baÅŸvuru sahibi, yargı yoluna baÅŸvurmadan önce dava açma süresinin baÅŸladığı tarihten itibaren on beÅŸ gün içinde Kurula yazılı olarak itiraz edebilir. Kurul, bu konudaki kararını otuz iÅŸ günü içinde verir.

 

Kurula itiraz, baÅŸvuru sahibinin idari yargıya baÅŸvurma süresini durdurur.

 

- Kurul kararları
Madde 25-
Kurul; bilgi edinme baÅŸvurusuyla ilgili olarak yapılacak itirazlar üzerine, Kanunun 16 ve 17 nci maddelerinde öngörülen sebeplere dayanılarak verilen kararları inceler ve karara baÄŸlar; kurum ve kuruluÅŸlar için bilgi edinme hakkının kullanılmasına iliÅŸkin olarak kararlar verir.

Kurul, bilgi edinme hakkının kullanılmasına iliÅŸkin hususları düzenlemeye yetkilidir.

 

- Kurul tarafından istenen bilgi veya belgeler
Madde 26–
Bilgi edinme istemi Kanunun 16 ve 17 nci maddelerinde öngörülen sebeplerle reddedilen baÅŸvuru sahiplerinin Kurula itirazı üzerine, Kurul baÅŸvurunun yapıldığı kurum veya kuruluÅŸtan her türlü bilgi veya belgeyi isteyebilir. Kurum ve kuruluÅŸlar, Kurulun istediÄŸi her türlü bilgi veya belgeyi on beÅŸ iÅŸ günü içinde vermekle yükümlüdür.

 

İtiraz üzerine Kurul ayrıca, baÅŸvuru sahibi ile kurum veya kuruluÅŸların, itiraz konusuyla ilgili yazılı veya ÅŸifahi görüÅŸlerine baÅŸvurabilir, konuyla ilgili uzmanların görüÅŸünü alabilir ve gerekli gördüÄŸü diÄŸer incelemelerde bulunabilir.

 

Kurula gönderilen bilgi veya belgeler ile Kurul tarafından edinilen görüÅŸ, deÄŸerlendirme ve incelemelerden gizlilik derecesi bulunanların korunmasında ve saklanmasında gizlilik ilkesine uyulur. Kurul baÅŸkan ve üyeleri ile bu bilgileri derleyen ve deÄŸerlendiren tüm personel gizlilik ilkesinin gereklerine uymakla yükümlüdür. Bu yükümlülük, Kurul baÅŸkan ve üyeleri ile diÄŸer personelin görevlerinden ayrılmalarından sonra da devam eder.

 
     

 

* BeÅŸinci Bölüm

Bilgi Edinme Hakkının Sınırları

 

- Devlet sırrına ilişkin bilgi veya belgeler
Madde 27-
Açıklanması halinde Devletin emniyetine, dış iliÅŸkilerine, milli savunmasına ve milli güvenliÄŸine açıkça zarar verecek ve niteliÄŸi itibarıyla Devlet sırrı olan gizlilik dereceli bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.

 

- Ülkenin ekonomik çıkarlarına iliÅŸkin bilgi veya belgeler

Madde 28- Açıklanması ya da zamanından önce açıklanması halinde, ülkenin ekonomik çıkarlarına zarar verecek veya haksız rekabet ve kazanca sebep olacak bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.

 

- İstihbarata ilişkin bilgi veya belgeler

Madde 29- Sivil ve askeri istihbarat birimlerinin görev ve faaliyetlerine iliÅŸkin bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.

Ancak, bu bilgi ve belgeler kiÅŸilerin çalışma hayatını ve meslek onurunu etkileyecek nitelikte ise, istihbarata iliÅŸkin bilgi ve belgeler aÅŸağıda belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde bilgi edinme hakkına konu olurlar:

 

a) Bilgi edinme baÅŸvuruları bizzat ilgilisi veya konuya iliÅŸkin olarak düzenlenen özel vekaletname ile yetkilendirilmiÅŸ olmak koÅŸulu ile vekili tarafından yapılır.

b) Sivil ve askeri istihbarat birimlerinin görev ve faaliyetlerine iliÅŸkin bilgi veya belgelerden, sadece kiÅŸilerin çalışma hayatını ve meslek onurunu etkileyici nitelikte olan ve ilgilisi hakkında bir iÅŸleme dayanak teÅŸkil etmek üzere iÅŸlenmiÅŸ veya deÄŸerlendirilmiÅŸ bilgi veya belgeler bilgi edinme hakkı kapsamında deÄŸerlendirilir.

c) Kurum veya kuruluÅŸların iÅŸlemlerine dayanak teÅŸkil etmek üzere, istihbarat birimlerinden talep edilen ve istihbarat birimlerince deÄŸerlendirilmek suretiyle kurum veya kuruluÅŸların istifadesine sunulan istihbari bilgi veya belgelere iliÅŸkin bilgi edinme hakkı kapsamındaki baÅŸvurular, söz konusu araÅŸtırma veya soruÅŸturmanın yapılmasını talep eden kurum veya kuruluÅŸun bilgi edinme birimine yapılır ve baÅŸvuruya eriÅŸim bu kurum veya kuruluÅŸça saÄŸlanır.

 

- İdari soruşturmaya ilişkin bilgi veya belgeler
Madde 30- Kurum ve kuruluÅŸların yetkili birimlerince yürütülen idari soruÅŸturmalarla ilgili olup, açıklanması veya zamanından önce açıklanması halinde;

a) KiÅŸilerin özel hayatına açıkça haksız müdahale sonucunu doÄŸuracak,

b) KiÅŸilerin veya soruÅŸturmayı yürüten görevlilerin hayatını ya da güvenliÄŸini tehlikeye sokacak,

c) SoruÅŸturmanın güvenliÄŸini tehlikeye düÅŸürecek,

d) Gizli kalması gereken bilgi kaynağının açığa çıkmasına neden olacak veya soruÅŸturma ile ilgili benzeri bilgi ve bilgi kaynaklarının temin edilmesini güçleÅŸtirecek,

bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.

 

- Adli soruÅŸturma ve kovuÅŸturmaya iliÅŸkin bilgi veya belgeler
Madde 31- Açıklanması veya zamanından önce açıklanması halinde;

a) Suç iÅŸlenmesine yol açacak,

b) Suçların önlenmesi ve soruÅŸturulması ya da suçluların kanuni yollarla yakalanıp kovuÅŸturulmasını tehlikeye düÅŸürecek,

c) Yargılama görevinin gereÄŸince yerine getirilmesini engelleyecek,

d) Hakkında dava açılmış bir kiÅŸinin adil yargılanma hakkını ihlal edecek,

nitelikteki bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.

1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu, 1086 sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu ve diÄŸer özel kanun hükümleri saklıdır.

 

- Özel hayatın gizliliÄŸi
Madde 32-
KiÅŸinin izin verdiÄŸi haller saklı kalmak üzere, özel hayatın gizliliÄŸi kapsamında, açıklanması halinde kiÅŸinin saÄŸlık bilgileri ile özel ve aile hayatına, ÅŸeref ve haysiyetine, mesleki ve ekonomik deÄŸerlerine haksız müdahale oluÅŸturacak bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.

Kamu yararının gerektirdiÄŸi hallerde, kurum ve kuruluÅŸların kayıtlarında bulunan kiÅŸisel bilgi veya belgeler, kurum ve kuruluÅŸlar tarafından, ilgili kiÅŸiye en az yedi gün önceden haber verilerek yazılı rızası alınmak koÅŸuluyla açıklanabilir.

 

- HaberleÅŸmenin gizliliÄŸi
Madde 33-
Haberleşmenin gizliliği esasını ihlal edecek bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.

 

- Ticari sır
Madde 34-
Kanunlarda ticari sır olarak nitelenen bilgi veya belgeler ile, kurum ve kuruluÅŸlar tarafından gerçek veya tüzel kiÅŸilerden gizli kalması kaydıyla saÄŸlanan ticari ve mali bilgiler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.

 

- Fikir ve sanat eserleri
Madde 35-
Fikir ve sanat eserlerine iliÅŸkin olarak yapılacak bilgi edinme baÅŸvuruları hakkında ilgili kanun hükümleri uygulanır.

 

- Kurum içi düzenlemeler
Madde 36-
Kurum ve kuruluÅŸların, kamuoyunu ilgilendirmeyen ve sadece kendi personeli ile kurum içi uygulamalarına iliÅŸkin düzenlemeler hakkındaki bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkının kapsamı dışındadır. Ancak, söz konusu düzenlemeden etkilenen kurum çalışanlarının bilgi edinme hakları saklıdır.


- Kurum içi görüÅŸ, bilgi notu ve tavsiyeler
Madde 37-
Kurum ve kuruluÅŸların faaliyetlerini yürütmek üzere, elde ettikleri görüÅŸ, bilgi notu, teklif ve tavsiye niteliÄŸindeki bilgi veya belgeler, kurum ve kuruluÅŸ tarafından aksi kararlaÅŸtırılmadıkça bilgi edinme hakkı kapsamındadır.

 

Bilimsel, kültürel, istatistik, teknik, tıbbi, mali, hukuki ve benzeri uzmanlık alanlarında yasal olarak görüÅŸ verme yükümlülüÄŸü bulunan kiÅŸi, birim ya da kurumların görüÅŸleri, kurum ve kuruluÅŸların alacakları kararlara esas teÅŸkil etmesi kaydıyla bilgi edinme istemlerine açıktır.

 

- Tavsiye ve mütalaa talepleri
Madde 38-
Tavsiye ve mütalaa taleplerine iliÅŸkin baÅŸvurular bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.

 

- Gizliliği kaldırılan bilgi veya belgeler
Madde 39-
İlgili mevzuat uyarınca gizliliÄŸi kaldırılmış bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkının sınırları olarak Kanunda düzenlenen diÄŸer istisnalar kapsamına girmediÄŸi takdirde bilgi edinme baÅŸvurularına açık hale gelir.

 
     
* Altıncı Bölüm

ÇeÅŸitli ve Son Hükümler

 

- ArÅŸiv malzemesi ve arÅŸivlik malzemeler
Madde 40–
BaÅŸvuru sahiplerinin; Devlet ArÅŸivleri Genel MüdürlüÄŸü veya araÅŸtırma hizmeti veren diÄŸer arÅŸivlerde mevcut arÅŸiv malzemesi ve arÅŸivlik malzemeden yararlanma ÅŸartları, yükümlülükleri ve arÅŸiv malzemesinin örneklerinin verilmesi hususunda, 31/1/2002 tarihli ve 2002/3681 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile tespit edilen hükümler, süre hariç olmak üzere uygulanır.

 

- Yargı denetimi dışında kalan işlemler
Madde 41–
Yargı denetimi dışında kalan idari iÅŸlemlerden kiÅŸinin çalışma hayatını ve mesleki onurunu etkileyecek nitelikte olanlar, bilgi edinme hakkı kapsamına dahildir. Ancak bu ÅŸekilde saÄŸlanan bilgi edinme hakkı, iÅŸlemin yargı denetimine açılması sonucunu doÄŸurmaz.

 

- Denetim ve ceza hükümleri
Madde 42-
Bilgi edinme hakkının kullanımı kapsamındaki baÅŸvurulara iliÅŸkin uygulamalar, kurum ve kuruluÅŸ yöneticilerince mevzuat dahilinde denetlenir.

Kanunun ve bu YönetmeliÄŸin uygulanmasında ihmali, kusuru veya kastı bulunan memurlar ve diÄŸer kamu görevlileri hakkında, iÅŸledikleri fiillerin genel hükümler çerçevesinde ceza kovuÅŸturması gerektirmesi hususu saklı kalmak kaydıyla, tabi oldukları mevzuatta yer alan disiplin cezaları uygulanır.

 

Kanunda ve bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde eriÅŸilen bilgi ve belgeler ticari amaçla çoÄŸaltılamaz, kullanılamaz, eriÅŸimi saÄŸlayan kurum ve kuruluÅŸtan izin alınmaksızın yayınlanamaz. Bu madde hükmüne aykırı olarak eriÅŸilen bilgi veya belgeleri ticari amaçla çoÄŸaltanlar, kullananlar veya yayınlayanlar hakkında kanunların cezai ve hukuki sorumluluÄŸa iliÅŸkin hükümleri uygulanır.

 

- EÄŸitim
Madde 43–
Kurum ve kuruluÅŸlar, Kanunun ve bu YönetmeliÄŸin uygulanması konusunda personeline gerekli eÄŸitimi saÄŸlar ve bu amaçla eÄŸitim programları düzenler.

 

- Rapor düzenlenmesi
Madde 44-
Kurum ve kuruluÅŸlar, bir önceki yıla ait olmak üzere;

 

a) Kendilerine yapılan bilgi edinme başvurularının sayısını,

b) Olumlu cevaplanarak bilgi veya belgelere erişim sağlanan başvuru sayısını,

c) Reddedilen baÅŸvuru sayısı ve bunların dağılımını gösterir istatistik bilgileri,

d) Gizli ya da sır niteliÄŸindeki bilgiler çıkarılarak ya da bu nitelikteki bilgiler ayrılarak bilgi veya belgelere eriÅŸim saÄŸlanan baÅŸvuru sayısını,

e) BaÅŸvurunun reddedilmesi üzerine itiraz edilen baÅŸvuru sayısı ile bunların sonuçlarını,

gösterir bir rapor hazırlayarak, bu raporları her yıl Åžubat ayının sonuna kadar Bilgi Edinme DeÄŸerlendirme Kuruluna gönderirler. Bu raporlar, bilgi edinme birimlerinin koordinasyonunda hazırlanır. BaÄŸlı, ilgili ve iliÅŸkili kamu kurum ve kuruluÅŸları raporlarını baÄŸlı, ilgili ya da iliÅŸkili oldukları bakanlık vasıtasıyla iletirler. Kurul, hazırlayacağı genel raporu, söz konusu kurum ve kuruluÅŸların raporları ile birlikte her yıl Nisan ayının sonuna kadar Türkiye Büyük Millet Meclisine gönderir. Bu raporlar takip eden iki ay içinde Türkiye Büyük Millet Meclisi BaÅŸkanlığınca kamuoyuna açıklanır.

 

Geçici Madde 1- Kurum ve kuruluÅŸlarda bir ay içinde 8 inci madde hükümlerine uygun olarak bilgi edinme birimleri oluÅŸturulur.

 

Geçici Madde 2- Kurum ve kuruluÅŸlar, bu YönetmeliÄŸin yayımı tarihinden itibaren üç ay içinde 6 ncı maddede belirtilen kurum dosya planlarını, bilgi edinme hakkının kullanımını kolaylaÅŸtıracak ÅŸekilde hazırlar ve bilgi iletiÅŸim teknolojilerini kullanmak suretiyle kamuoyunun bilgisine sunarlar.

 

Geçici Madde 3- Kurum ve kuruluÅŸların belge kayıt, dosyalama ve arÅŸiv düzeninde ihtiyaç duyulan mevzuat deÄŸiÅŸiklikleri ve diÄŸer düzenleyici iÅŸlemler altı ay içinde yapılır.

 

Geçici Madde 4- Kurumsal internet sayfası bulunmayan kurum ve kuruluÅŸlar iki ay içinde internet sayfalarını oluÅŸtururlar.

 

Geçici Madde 5- Kurum ve kuruluÅŸların bilgi edinme birimleri iki ay içinde elektronik posta yoluyla baÅŸvuru kabul edecek elektronik posta adreslerini oluÅŸturarak internet sayfalarından kamuoyunun bilgisine sunarlar.

 

Geçici Madde 6- 22 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen baÅŸvuru ücretlerine iliÅŸkin ilkeler belirleninceye kadar, 2004 yılı için uygulanmak üzere kurum ve kuruluÅŸlar tarafından tespit edilecek tarifelere göre ücret tahsil edilebilir. Ancak eriÅŸimine olanak saÄŸlanan bilgi veya belgelerin ilk on sayfalarının kopyaları için, postalama maliyeti dahil herhangi bir ücret alınmaz.

 

- Yürürlük
Madde 45-
Bu Yönetmelik 24/4/2004 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüÄŸe girer.

 

- Yürütme
Madde 46-
Bu Yönetmelik hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 
     

 

 

webtasarım - 2024 © - ADÜ Bilgi İşlem Web Tasarım Grubu